عامل مهم آلودگی هوای تهران خودروهای دیزلی هستند

به گزارش سهندبلاگ، درپی نقدها اخیر بعضی از اعضای شورای شهر نسبت به آلودگی هوای تهران و احتمال مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران ضمن تاکید مجدد بر اینکه طی چند ماه اخیر هیچ یک از نیروگاه ها و واحدهای صنعتی عظیم مقیاس اطراف شهر تهران سوخت مازوت مصرف نکرده اند، گفت: گرچه افزایش دی اکسید گوگرد اهمیت زیادی دارد اما عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که خودروهای دیزلی مهم ترین نقش را در انتشار آن دارند.

عامل مهم آلودگی هوای تهران خودروهای دیزلی هستند

به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی - رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران- روز یکشنبه (30 آذر ماه) گفت که احتمال مصرف سوخت مازوت یا گازوئیل آلوده وجود دارد و زهرا نژادبهرام - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران- نیز در همان روز با اشاره به صحبت های سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست - عنوان نموده بود که چون ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه دیگر آنکه خود ایشان اعلام کردند که آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا را تا 6 برابر افزایش می دهد.

محمد رستگاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه افزایش دی اکسید گوگرد تنها مربوط به مصرف سوخت مازوت نیست، گفت: افزایش غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در هوا می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله بعضی فعالیت های فراوریی کارخانه ها باشد اما علت قطعی افزایش دی اکسید گوگرد باید آنالیز و مطالعه گردد. با این حال براساس گشت و پایش های مستمری که از تمام نیروگاه ها و صنایع عظیم مقیاس اطراف شهر تهران داشته ایم باز هم تاکید می کنیم که هیچ یک از این واحدها طی ماه های اخیر از جمله آبان و آذر اقدام به مصرف سوخت مازوت ننموده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود 60 تا 70 روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به سر می برد، اظهار کرد: آلاینده شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم می زند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که گاهی در بعضی از ایستگاه ها عدد آن به 160 تا 170 نیز می رسد.

وی ادامه داد: مساله اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به انتشار و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم همچنین طبق مطالعات شهرداری تهران، خودروهای دیزلی نقش اصلی را در انتشار ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند و یکی از مهم ترین و ساده ترین راهکاری کاهش غلظت این آلاینده نصب فیلتر دوده برای اتوبوس های شرکت واحد است که متاسفانه طی سال های گذشته به آن توجه کافی نشده است.

رستگاری اعلام کرد: طبق مطالعات و آنالیز های صورت گرفته 60 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و باید به این مساله توجه بیشتر و در این زمینه اقدامات موثرتر و جدی تری انجام گردد.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طی گشت و پایش های صورت گرفته بعضی از کارخانه های جنوب و جنوب غرب تهران اخطاریه دریافت نموده اند، گفت: انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد می تواند در بعضی موارد مربوط به فرایند کارخانه های فراوریی باشد. کارخانه های اطراف تهران و جنوب و جنوب غرب تهران را رصد نموده ایم و به بعضی از این واحدها که میزان انتشار آلاینده دی اکسید گوگرد خروجی آن ها بالاتر از حد استاندارد بود، اخطار داده ایم.

وی تاکید نمود: واحدهای فراوریی فارغ از اینکه چه نوع سوختی را مصرف نمایند، در فرایند فراوری یک سری گازهایی را فراوری می نمایند که دی اکسید گوگرد نیز می تواند یکی از آن ها باشند. از این رو افزایش میزان انتشار دی اکسید گوگرد در خروجی این واحدها صرفا دلیل بر مصرف سوخت مازوت این واحدها نیست. با این حال کارخانه هایی که میزان دی اکسید گوگرد خروجی آن ها بالاتر از حد استاندارد بود را آنالیز نموده و به آن ها اخطاریه داده ایم و تا به امروز در هیچ یک از آن ها سوخت مازوت مصرف نشده است.

رستگاری در سرانجام صحبت های خود گفت: در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی معین کرد که چه میزان سوخت مازوت توزیع می نماید که این میزان بسیار کم و ناچیز بود.

به گزارش ایسنا، طی سال 97 اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع خرید فیلتر دوده از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس ها سبب می گردد که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم گردد. علاوه بر این همیشه به شورای تهران به دلیل عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این نیز اظهار نموده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس ها هم خودداری کرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه ای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه ای اختصاص نداده است.

pariha.com: پریها: مجله اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 12001

به "عامل مهم آلودگی هوای تهران خودروهای دیزلی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل مهم آلودگی هوای تهران خودروهای دیزلی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید