راهنمای کامل نحوه فعال سازی HDR روی ویندوز 11

به گزارش سهندبلاگ، آیا در فعال سازی HDR روی ویندوز 11 با مشکل روبرو شده اید یا به تازگی قصد دارید از این قابلیت مجذوب کننده بهره ببرید؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل راه چاره فعال سازی HDR روی ویندوز 11 را شرح دهیم.

راهنمای کامل نحوه فعال سازی HDR روی ویندوز 11

آیا دلتان می خواهد تجربه بصری به مراتب بهتری نسبت به گذشته روی سیستم عامل ویندوز کامپیوتر خود کسب کنید؟ یک راه چاره برای کسب چنین تجربه ای، فعال سازی HDR روی ویندوز 11 محسوب می گردد. با این حال، شاید در ابتدای امر این سوال برای شما پیش بیاید که HDR دقیقا به چه معناست و چگونه می توان آن را فعال کرد؟

HDR چیست؟

HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است که یک استاندارد نو برای تصاویر و ویدیوهای مختلف به شمار میرود. با استفاده از این تکنولوژی، تصاویر در معرض دامنه وسیع تری از طیف رنگ ها قرار می گیرند که در حالت SDR یا Standard Dynamic Range امکان پذیر نیست. به زبان بسیار ساده تر، مانیتورهایی که روی آن HDR فعال شده باشد می توانند جزئیات بسیار بیشتری در هر دو بخش تیره و روشن تصاویر به مخاطب ارائه دهند. تمامی این موارد به تجربه بهتر کاربر ختم می گردد.

فناوری HDR از عمق بیشتری برای فراوری رنگ های پر جزئیات تر روی یک صفحه نمایش استفاده می نماید. این تکنولوژی بعلاوه حداکثر اندازه نور صفحه را هم به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. HDR ابتدا نزد عکاس ها به یک ویژگی مجذوب نماینده تبدیل شد؛ چرا که این دسته از افراد به طور خیلی حرفه ای با صفحه نمایش ها مشغول به کار هستند. با این حال، فناوری HDR در زمان کنونی برای فراوری فیلم و ویدیوهای مختلف و حتی تجربه بصری مجذوب نماینده تر بازی های ویدیویی مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور بفهمیم کامپیوترمان از فناوری HDR پشتیبانی می نماید؟

مانیتورهای سازگار با HDR اغلب با هدف ویرایش تصاویر و تدوین ویدیوها به طور حرفه ای وارد بازار می شوند؛ چرا که به دلیل کیفیت فراوری رنگ های دقیق تر، تدوینگرها قادر هستند با اطمینان خاطر بیشتری با زل زدن به صفحه نمایش به کارهای ویرایش خود بپردازند. البته، تمامی مانیتورهای نو از HDR پشتیبانی نمی نمایند. شما می توانید با دنبال کردن مراحل زیر از این موضوع اطمینان حاصل کنید آیا می توان روی مانیتور شما قابلیت HDR را فعال کرد یا خیر.

1. دکمه های Win + I را روی کیبورد فشار داده تا تنظیمات باز گردد.

2. از منوی سمت چپ System را انتخاب و سپس از بخش سمت راست Display را انتخاب کنید.

3. روی Use HDR کلیک کنید.

4. روی آیکون پایین صفحه که در کنار Display Capabilities کلیک کنید.

5. اگر جلوی دو عبارت HDR Video streaming و Use HDR واژه Supported نوشته شده، به این معناست که صفحه نمایش از HDR پشتیبانی می نماید.

حالا اگر مانیتور شما با این قابلیت سازگار است، اقدامات زیر را به منظور فعال سازی HDR روی ویندوز 11 انجام دهید.

1. فعال سازی HDR به وسیله Xbox Game Bar

Xbox Game Bar یک برنامه کاربردی برای تجربه بازی های ویدیویی است که شما می توانید خیلی سریع به وسیله این برنامه به ضبط، عکس برداری، چت و سایر فعالیت های رایج بپردازید. شما بعلاوه می توانید خیلی سریع قابلیت HDR را روی سیستم خود به وسیله این برنامه فعال کنید. تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

1. دکمه Win را روی کیبورد فشار داده تا منوی استارت باز گردد.

2. عبارت Xbox Game Bar تایپ و سپس اینتر کنید. شما بعلاوه می توانید با فشردن دکمه های Win + G برنامه ایکس باکس گیم بار را باز کنید.

3. روی آیکون چرخ دنده در بخش بالا کلیک کنید.

4. از منوی سمت چپ روی Gaming Features کلیک کنید.

5. تیک باکس Use HDR را بزنید.

اگر شما از چند صفحه نمایش در حال استفاده هستید، شما می توانید بین گزینه های Use HDR on all displays و Use HDR on main display only گزینه مد نظرتان را انتخاب کنید.

شما بعلاوه می توانید تیک گزینه Use Auto HDR with supported games را هم بزنید. با فعال سازی این گزینه، سیستم عامل ویندوز به طور اتوماتیک HDR را در بازی های ویدیویی فعال می نماید؛ البته به شرطی که بازی های ویدیویی، فناوری HDR را پشتیبانی نمایند.

2. فعال سازی HDR با استفاده از بخش تنظیمات ویندوز

یکی دیگر از روش هایی که خیلی سریع می توان HDR را روی ویندوز 11 فعال کرد، به وسیله تنظیمات خود ویندوز است. ابتدا Settings را اجرا و سپس گزینه System را از منوی سمت چپ انتخاب کنید. در مرحله بعد در بخش سمت راست روی گزینه Display کلیک کنید. در خاتمه روی دکمه مربوط به Use HDR کلیک نموده تا قابلیت مذکور روی مانیتور شما فعال گردد.

شما بعلاوه می توانید گزینه Auto HDR را هم به منظور بهبود کیفیت بازی های ویدیویی از استاندارد SDR هم فعال کنید.

دلیل کار نکردن HDR روی ویندوز 11 و آنالیز تمام راه حل ها

اگر شما از روش های مختلف HDR را روی سیستم کامپیوتر خود فعال نموده اید اما تفاوتی با شرایط قبل روبه رو نشده اید، رایج ترین دلایل کار نکردن HDR روی ویندوز به توضیح زیر است:

  • یک باگ در نسخه ویندوز جلوی بهره برداری از قابلیت HDR را گرفته است.
  • در صورتی که درایور کارت گرافیک شما مشکل پیدا نموده یا مدت زیادی است که آپدیت نشده، قابلیت HDR به درستی اجرا نمی گردد. بنابراین، نسبت به آپدیت درایور کارت گرافیک اقدام کنید.
  • شما تنها در حالتی از محتوای HDR لذت خواهید برد که صفحه نمایش شما به وسیله کابل HDMI 2.0 یا DisplayPort 1.4 به کامپیوتر متصل شده باشد.

خوشبختانه به منظور برطرف مشکل کار نکردن HDR در ویندوز 11 می توان راه چاره های مختلف و ساده ای را به کار گرفت. در ادامه قصد داریم تمامی راه چاره ها را آنالیز کنیم.

1. کامپیوتر خود را ری استارت کنید

می توان اولین راه چاره برای برطرف هر مشکل در ویندوز را ری استارت کامپیوتر تلقی کرد. به همین دلیل، اگر سیستم ویندوز با باگ یا خطایی روبه رو شده، این مشکل با ری استارت کردن حل خواهد شد. به منظور ری استارت تنها کافی است دکمه های Alt + F4 را روی کیبورد فشار داده و سپس Restart را در منو انتخاب و روی Ok کلیک کنید.

پس از ری استارت شدن کامپیوتر، به آنالیز این موضوع بپردازید آیا HDR کار می نماید یا خیر. در صورت حل نشدن مشکل، به سراغ گزینه بعدی بروید.

2. مسائل سخت افزاری و نرم افزاری را آنالیز کنید

قبلا هم به این نکته اشاره نموده ایم که اگر از یک کابل نامطلوب برای اتصال صفحه نمایش به کامپیوتر بهره ببرید، قابلیت HDR به درستی اجرا نمی گردد. به همین دلیل برای حل این مشکل، شما حتما باید از کابل HDMI 2.0 یا DisplayPort 1.4 و حتی بهتر بهره ببرید. بعلاوه از این موضوع اطمینان حاصل کنید آیا مانیتور شما از قابلیت HDR10 پشتیبانی نموده و رزولوشن آن حداقل 1920×1080 پیکسل است یا خیر.

اگر هر یک از این پیش نیازها روی سیستم وجود نداشت، HDR روی مانیتور به درستی کار نخواهد کرد. تنها راه چاره در این زمینه، ارتقای سخت افزاری است.

3. به روز رسانی درایور کارت گرافیک

برترین راه چاره برای جلوگیری از بروز مسائل مربوط به گرافیک و صفحه نمایش در کامپیوترها، به روز رسانی مرتب درایور کارت گرافیک است. به منظور آپدیت درایور کارت گرافیک از راه قانونی، ابتدا باید Settings را باز نموده و سپس از منوی سمت چپ روی Windows Update و در نهایت از بخش راست روی Check for updates کلیک کنید.

ناگفته نماند سیستم عامل ویندوز در این شرایط، تمامی بسته های به روز رسانی موجود برای دانلود را جست وجو می نماید. مزیت این روش در دانلود و نصب اتوماتیک بسته های آپدیت محسوب می گردد. با این حال، اگر شما صرفا در پی دانلود بسته های آپدیت درایورهای کارت گرافیک هستید، تنها کافی است از وب سایت رسمی شرکت سازنده کارت گرافیک (AMD یا Nvidia) به این منظور اقدام کنید. هر چند، به وسیله سایت های ایرانی هم می توان نسخه های نو درایورهای کارت گرافیک را به آسانی دانلود و نصب کرد. تنها کافی است نسخه ای را دانلود کنید که با مدل کارت گرافیک شما سازگاری کامل دارد.

4. حذف یا آن اینستال آپدیت های اخیر ویندوز

برخلاف راه چاره قبلی که نصب آپدیت های نو را توصیه نموده ایم، این احتمال وجود دارد که در نوترین بسته های آپدیت ویندوز، یک باگ یا خطا وجود داشته باشد که با اجرای HDR تداخل جدی پیدا نموده است. تنها راه چاره موجود در این شرایط، حذف بسته های آپدیت است.

راحت ترین راه چاره برای حذف آپدیت های ویندوز، طی کردن مسیر Settings > Windows Update > Update History و انتخاب گزینه Uninstall updates است.

در این بخش شما می توانید بسته های آپدیتی که اخیرا به وسیله کامپیوتر دانلود و نصب شده را مشاهده کنید. شما می توانید مطابق با تاریخ نصب، نوترین آپدیت های ویندوز را یافته و آنها را به آسانی حذف کنید.

HDR؛ یک فناوری مجذوب نماینده و مدرن

با فعال سازی HDR روی سیستم عامل ویندوز شما با تجربه واقع گرایانه تری از لحاظ بصری روبه رو خواهید شد. طیف رنگ های تصاویر و ویدیوها در حالت HDR در مقایسه با حالت SDR زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. با این حال، قابلیت HDR همواره به صورت پیش فرض روی سیستم عامل های ویندوز فعال نیست.

خوشبختانه در این مطلب کوشش نموده ایم تا شما خیلی سریع بتوانید با دنبال کردن متدهای اشاره شده در این مقاله، فناوری HDR را به تنهایی رو سیستم کامپیوتر خود فعال کنید.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 19451

به "راهنمای کامل نحوه فعال سازی HDR روی ویندوز 11" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نحوه فعال سازی HDR روی ویندوز 11"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید