انتقاد معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از وجود مسائل در بندر چابهار

به گزارش سهندبلاگ، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان بیان کرد که هنوز هم مسائل بسیاری در زمینه صادرات و واردات به هند به وسیله بندر چابهار وجود دارد.

انتقاد معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از وجود مسائل در بندر چابهار

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان بیان کرد که از زمان افتتاح بندر چابهار تنها یک بار صادرات و واردات به وسیله این بندر انجام شده است.

وی توضیح داد که ایران، افغانستان و هند به تعهدات خودشتان بطور کامل با تاجران عمل ننموده اند و مسائل بسیاری در بندر چابهار برای تاجران وجود دارد.

الکوزی گفت: برای آنالیز اموال تجاری اسکنر نیست و امکانات فنی لازم به سختی وجود دارند، در زمینه طی مراحل اداری شرایط دشواری در نظر گرفته شده است که زمان طولانی را در بی می گیرد.

وی اضافه کرد: حدود 800 تن محصولات از افغانستان به هند صادر شد و 300 تن نیز از هند وارد افغانستان شد اما پس از آن تجار افغان از این بندر استفاده نکردند.

نصرالله زهیر رئیس اتاق تجارت قندهار نیز اعلام کرد که اموال صادراتی افغانستان به اندازه ای نیست که به صورت متواتر به وسیله بندر چابهار با کشتی های بزرگ صادر گردد.

وی اضافه کرد: میوه های خشک و تازه فصل خاصی دارند که پس از انتها این فصل دیگر نمی توان محصولات با مقدار کم را با کشتی بزرگ به وسیله بندر چابهار به هند صادر کرد.

زهیر توضیح داد که یک کشتی تا 16 هزار تن اموال تجاری را می تواند انتقال دهد و تجار افغان حتی در صورت عدم استفاده از تمام ظرفیت آن باید کرایه را پرداخت نمایند.

عبیدالله رئیس اتاق تجارت و صنایع نیمروز هم اعلام کرد که مسائلی در جهت دریایی ایران وجود دارد که کوشش های از سوی ایران و افغانستان جریان دارند تا در روزهای آینده این مسائل برطرف شوند.

سمیر رسا سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان بیان کرد که کشورهای ایران، افغانستان و هند متعهد هستند تا بندر چابهار را برای همواره باز نگه دارند.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان تسهیلاتی را فراهم نموده است و اگر مسائلی وجود دارد باید اطلاع رسانی گردد، بخش خصوصی نیز باید در راستای حل مسائل مسئولیت پذیر باشد تا تجار افغان از بندر چابهار به خوبی استفاده نمایند.

افغانستان کشوری محاط به خشکه است و راهی به آب های آزاد ندارد.

پبش از این داد و ستد افغانستان و هند به وسیله بندر واگه پاکستان صورت می گرفت اما دولت پاکستان به دلیل تنش های سیاسی هر از گاهی این بندر را بروی تجار افغان مسدود می کرد.

.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1580

به "انتقاد معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از وجود مسائل در بندر چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از وجود مسائل در بندر چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید