اعلام بازگشایی کتابخانه های عمومی بدون ارائه خدمات!

به گزارش سهندبلاگ، اعلام بازگشایی و شروع به کار مجدد کتابخانه های عمومی کشور از 29 اردیبهشت ماه درحالی که بنا نیست خدماتی به اعضا ارائه گردد تعجب برانگیز است.

اعلام بازگشایی کتابخانه های عمومی بدون ارائه خدمات!

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، از چندماه پیش شیوع ویروس کرونا با سرعت زیادی همه جهان را فراگرفت و همه شئون زندگی انسان را در جهان و ایران تحت تأثیر قرار داد. بسیاری از مشاغل به حالت تعطیل و بسیاری از مراسم ها و برنامه ها به تعویق رسیده یا به تعطیلی کشیده شدند.

کتابخانه های عمومی سراسر کشور نیز از این قواعد مستثنی نبود و در همراهی و همکاری با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و مراکز فرهنگی و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا، از سوم اسفند اقدام به تعطیلی کلیه امور و خدمات خود کرد.

این تعطیلی تا کنون در پنج مرحله تمدید و ادامه پیدا کرد تا اینکه روز پنج شنبه 25 اردیبهشت ماه بر اساس بخشنامه ای دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مصوب کردند، مقرر شد کتابخانه های عمومی سراسر کشور بعد از حدود 3 ماه تعطیل اضطراری با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی شروع به کار نمایند.

طبق بخشنامه فوق الذکر شروع به کار کتابخانه های عمومی کشور از 29 اردیبهشت ماه بدون حضور اعضاء و با هدف انجام امور کتابخانه ای بازگشایی می شوند.

محمدهادی ناصری طاهری؛ سرپرست روابط عمومی نهادکتابخانه های عمومی کشور نیز درباره زمان حضور اعضا کتابخانه ها گفت: ارائه خدمات کتابخانه ای حضوری برای اعضا در این زمان به جهت رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی امکان پذیر نیست و ان شالله پس از طی مرحله مهار بیماری کووید 19، با رعایت پروتکل های خاص بهداشتی خدمات حضوری کتابخانه به اعضا نیز از سر گرفته خواهد شد.

اعلام بازگشایی و شروع به کار مجدد کتابخانه های عمومی کشور درحالی که بنا نیست خدماتی به اعضا ارائه گردد تعجب برانگیز است. تعطیلی کتابخانه های عمومی کشور در اوایل و ایام اوج شیوع ویروس کرونا اقدامی عقلانی و قابل قبول بود؛ اما در روزهایی که بسیاری از مشاغل و کسب وکارها و ادارات و محافل مختلف عمومی با رعایت پروتکل های بهداشتی و تمهیدات ویژه شروع به کار نموده اند کتابخانه های عمومی کشور بناست از 29 اردیبهشت ماه و فقط برای انجام امور داخلی خود در ساعات کاری و با حضور نیروی انسانی محدود بازگشایی گردد!

هنوز بسیاری از مردم در قرنطینه خانگی به سر می برند و رفت وآمدهای خود به بیرون از منزل را محدود به انجام امور ضروری نموده اند؛ در این شرایط کتاب یکی از چیزهایی بود که مردم اوقات خود را با آن می گذراندند؛ کتابخانه های عمومی کشور می توانستند از چند وقت قبل با انجام مواردی مانند تعطیلی سالن های مطالعه، محدودیت در استفاده اعضا از قفسه های کتاب، افزایش مدت زمان امانت دادن کتاب و ... در کنار رعایت موارد بهداشتی بازگشایی گردد.

شیوع ویروس کرونا بر شرایط اقتصادی مردم تأثیرات زیادی گذاشته و قدرت خرید آنها را کاهش داده است؛ در این شرایط کتابخانه های عمومی کشور می توانند با بازگشایی و انجام اولین و مهم ترین مأموریت و وطیفه خود یعنی امانت دادن کتاب به مردم بخش کوچکی از دغدغه های اقتصادی مردم را رفع و بخش بزرگی از اوقات خانه مانی و قرنطینه مردم را پر نمایند.

باید منتظر ماند و دید قرار است چند روز پس از بازگشایی کتابخانه های عمومی در 29 اردیبهشت ماه که نام آن را مرحله نخست گذاشته اند؛ پای اعضا و مراجعان به کتابخانه ها باز خواهد شد؟

4028/

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 8762

به "اعلام بازگشایی کتابخانه های عمومی بدون ارائه خدمات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام بازگشایی کتابخانه های عمومی بدون ارائه خدمات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید