اشتغال فراگیر شرکت های دانش بنیان توانمند تثبیت می شود

به گزارش سهندبلاگ، تهران- خبرنگاران- سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از طرح های این معاونت را اجرای برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند اعلام کرد و گفت: هدف گیری این برنامه شرکت های بزرگ دانش بنیان اشتغال زا و نیازمند منابع مالی برای توسعه فعالیت است.

اشتغال فراگیر شرکت های دانش بنیان توانمند تثبیت می شود

به گزارش روز شنبه گروه علمی خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین اسفندیاری در خصوص برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند، بیان نمود: این برنامه با هدف ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان توانمند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طرح ریزی شده تا از این طریق به کسب وکارهای این گروه از بازیگران مهم اقتصادی رونق داده شود.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای الگوهای نوین توسعه، سرمایه انسانی مهم ترین سرمایه کشورهاست و نیروی انسانی جوان، تحصیل کرده و باانگیزه محور اصلی توسعه به شمار می آید، افزود: ایران نیز در مقایسه با کشورهای پیشرو در این زمینه وضعیت مناسبی دارد، با این وجود استفاده بهینه از این سرمایه نیازمند برنامه ریزی برای ورود واقعی آن به عرصه اقتصاد از طریق اشتغال و کارآفرینی است.

اسفندیاری همچنین شرح داد: در این راستا، اشتغال نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده، یکی از مهم ترین اهداف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به شمار می آید که برای تحقق آن با رویکردهای نوآورانه تلاش می کند.

** توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست بوم نوآوری در کشور

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه، اکنون اشتغال مبتنی بر دانش با هزینه بالایی ایجاد می شود و می توان با همان میزان از هزینه کرد اشتغال غیرتخصصی بیشتری ایجاد کرد، افزود: ارزش اضافه کرده بالای این مشاغل و اهمیت آن در توسعه اقتصادی کشور و حفاظت از نیروی انسانی متخصص، اهمیت اشتغال ایجادشده را دو چندان کرده است.

اسفندیاری در ادامه بیان نمود: بر این اساس، معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف طراحی و اجرای برنامه های ایجاد و تثبیت اشتغال مولد با استفاده از سرمایه انسانی جوان، تحصیل کرده و متخصص تفاهم نامه مشترکی را با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی به امضاء رسانده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه این معاونت 6 برنامه را برای پیگیری سه رویکرد اصلی خود در حوزه اشتغال یعنی نوآفرینی ساختارهای اقتصادی در راستای ارتقای توان ساخت داخل، توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست بوم نوآوری کشور و رصد و به هم رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی طراحی کرده است.

اسفندیاری همچنین درخصوص برنامه های مصوب ایجاد و تثبیت اشتغال فراگیر، گفت: علاوه بر برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند برنامه های پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل (بازار هوشمند محصولات دانش بنیان) و برنامه توسعه تولید 6 محصول تحول آفرین دانش بنیان ازجمله موارد این تفاهم نامه است.

وی در عین حال شرح داد: حمایت از توسعه صنایع خلاق، توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست بوم نوآوری کشور، حضور شرکت های خصوصی و بخش های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری باهدف استفاده بهینه از ظرفیت های آن ها درجهت توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و برنامه های به هم رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیل کرده از طریق حمایت از ارتقای سطح مهارتی و اشتغال پذیری نیروی انسانی و ایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات تخصصی اشتغال در دانشگاه ها و رصد و به هم رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی از دیگر برنامه های این طرح است.

** ارائه یک هزار و 180 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت های دانش بنیان

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص جزییات برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند، مطرح نمود: بر اساس این طرح، سال گذشته 86 شرکت به بانک های عامل معرفی شده اند و تاکنون 17 شرکت دانش بنیان توانستند مبلغ بیش از یک هزار و 180 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

به گفته اسفندیاری، تعداد شغل ایجاد شده برای تسهیلات اعطایی به 17 شرکت های دانش بنیان حدود 800 نفر برآورد شده است.

علمی ** 1836 ** 1055

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 1613

به "اشتغال فراگیر شرکت های دانش بنیان توانمند تثبیت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغال فراگیر شرکت های دانش بنیان توانمند تثبیت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید