آیین های محرم و عاشورا در تاجیکستان

به گزارش سهندبلاگ، مردم تاجیکستان از نظر فرهنگی، وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان نیز در اغلب موارد منطبق با آداب فرهنگی و سنن مذهبی در ایران است.

آیین های محرم و عاشورا در تاجیکستان

به گزارش ، جمهوری تاجیکستان یکی از پنج جمهوری آسیای مرکزی، به پایتختی شهر دوشنبه است. این کشور از سوی شمال به کشورهای، قرقیزستان و ازبکستان، از جنوب به افغانستان، از غرب به ازبکستان و از شرق به چین محدود است.

بر اساس اعلام مرکز آمار تاجیکستان، جمعیت این کشور حدود هشت و نیم میلیون نفر است. حدود 90درصد از مردم تاجیکستان مسلمان هستند. اکثریت مسلمانان تاجیکستان سنی حنفی هستند و تنها 5 درصد شیعه هستند که به دو دسته شیعیان اسماعیلی و شیعیان امامی تقسیم می شوند. مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و بوداییان نیز از جمله اقلیت های دینی ساکن در تاجیکستان هستند.

مردم تاجیکستان از نظر فرهنگی، وابستگی عمیقی به ایران دارند و آداب و سنن مذهبی آنان نیز در اغلب موارد منطبق با آداب فرهنگی و سنن مذهبی در ایران است. به همین دلیل در ایام سوگواری محرم، شیعیان این کشور توجه ویژه ای به این امر دارند و به خصوص در روز های تاسوعا و عاشورا به گرامی داشت قیام امام حسین (ع) می پردازند. همچنین گفتنی است که اهل سنت تاجیکستان نیز نسبت به اهل بیت و ائمه شیعه، به ویژه برای امام حسین (ع) احترام خاصی قائلند.

شیعیان اسماعیلی بدخشان تاجیکستان، احترام و ارادت ویژه ای نسبت به اهل بیت علیهم السلام، امام علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علی ها و اولاد ایشان دارند و حضرت فاطمه زهرا (س) را مادر خویش می دانند. اسماعیلیان بدخشان، ماه محرم و صفر را شدّه یا عشورا می نامند و در این مدت سوگواری و عزاداری می نمایند، لباس سیاه به تن می نمایند، و همه مناطق شهر غرق در ماتم است. مردان در این دو ماه محاسن خود را نمی تراشند و در خانه ها عزاداری برپا می نمایند.

مردم بدخشان تاجیکستان همچنین در عزاداری های خود مشت بر سینه می کوبند و یا حسن، وای حسین می گویند و قاتلان امام حسین علیه السلام و خاندان او را پلیدترین و بی رحم ترین موجود عالم می دانند. یزید در این شهر مصداق روشن انسان منافق و رذل است و هر گاه بخواهند کسی را با این صفات یاد نمایند، او را یزید می خوانند. بسیاری از تاجیک های اهل تسنن در ایام محرم با آئین قدیمی کربلاخوانی و روزه داری در نقاط مختلف این کشور، به ساحت شهدای کربلا ادای احترام می نمایند و بر مصیبت سیدالشهدا می گریند.

آدینه خان نبات اف استاد علوم فلسفه و فقه دانشگاه اسلامی تاجیکستان و از پژوهشگران شناخته شده معتقد است، در منابع اصلی حدیثی، تاریخی، رجالی و حتی کلا می اهل سنت احادیث و روایات متعددی نسبت به عظمت و صندلی امام حسین (ع) از دیدگاه پیامبر اکرم (ص) وجود دارند. به گفته وی، تاریخ، پیروزی حسین بن علی (ع) را به گواهی گرفته، پیروزی ای که از بستر جهاد و متن خون شکوفا شد و آرمان های والای او را با جریان تاریخ، نسل به نسل بشری بیان نمود و انتقال داد. این دانشمند صندلی اهل بیت و خاندان پیامبر (ص) را برای مسلمانان اهل سنت محترم و با قداست عنوان نموده و تنها دانستن این عادت و سنت تاجیک ها که بدون هیچ تعصب مذهبی برای فرزندان خود نام های عزیز و گرامی علی، فاطمه، حسین و حسن را می گذارند، بیانگر صمیمیت و محبت بی حد این مردم به اهل بیت پیامبر (ص) ذکر نموده است.

در بعضی از مناطق این کشور از جمله ناحیه درواز در جنوب و بدخشان در شرق تاجیکستان در ایام محرم آیین های ویژه ای از جمله کربلاخوانی برگزار می گردد. روحانیون از جمله ائمه جماعات و خطبای مساجد تاجیکستان در خطبه های آدینه منتهی به عاشورای حسینی به ذکر مناقب اهل بیت پرداخته و برای شهادت آن حضرت مرثیه خوانی نموده و دعا می نمایند و بعضی از علما و تاجیک های متدین، دهه اول محرم را به یاد تشنگی و گرسنگی یاران امام حسین (ع) در صحرای کربلا روزه می گیرند. مرثیه سرایی حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) همیشه مورد توجه خوانندگان کلاسیک تاجیک بوده و مردم با مشاهده این مرثیه خوانی ها گریه و زاری می نمایند.

منبع: الکوثر

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 9916

به "آیین های محرم و عاشورا در تاجیکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین های محرم و عاشورا در تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید