پیشنهاد آغداشلو برای راه پیدا نکردن آثار جعلی به حراجی ها

به گزارش سهندبلاگ، آبدین آغداشلو درباره درباره موضوع جعلی بودن بعضی آثار در حراج های هنری جهان، بیان نمود: آثار جعلی ممکن است به هر حراجی در هر جای جهان راه پیدا کند؛ به طور مثال من درباره جعلی بودن بیش از 20 مورد از آثار حراج کریستیز فقط در یک دوره از حراج آن مقاله ای نوشتم و پیشنهاد کردم برای آن که این اتفاق در حراج تهران روی ندهد، گروهی از کارشناسان طراز اول قبل از خرید و فروش آثار بین دو نفر و پیش از ورود آن به حراج، این آثار را محک بزنند تا مانع بروز احتمالی چنین مسائلی شوند.

پیشنهاد آغداشلو برای راه پیدا نکردن آثار جعلی به حراجی ها

به گزارش خبرنگاران، این هنرمند نقاش و منتقد و کارشناس آثار هنری، تأکید کرد: در یک حراج هنری ده ها کارشناس با تخصص های مختلف باید حضور داشته باشند و گواهی نامه اصالت آثار صادر نمایند.

آغداشلو، حراج های هنری را با بی ینال ها و نمایشگاه های فاخر هنری متفاوت دانست و بر لزوم معرفی و شناساندن مکانیزم برگزاری حراج از سوی هنرشناسان و رسانه ها تأکید کرد.

او درباره تأثیرگذاری حراج هنری بر اقتصاد هنر ایران گفت: حراج های سراسر جهان، تأثیرگذاری خاص خود را در ارزش گذاری و مشخص قیمت آثار هنری دارند و در کنار بازار آزاد آثار هنری که خریدار و فروشنده قیمت ها را مشخص می نمایند، حراج ها به این قیمت ها رسمیت می بخشند که از این بابت حراج تهران تفاوتی با دیگر حراج های جهان ندارد.

این منتقد هنری همچنین برگزاری حراج های هنری را در جهت ارتقاء سطح کیفی آثار و مشخص قیمت آنها تأثیرگذار دانست و اضافه نمود: قیمت آثار هنری در حراج با مشخص رقم بیشینه صورت می گیرد که محل ارجاع است و در شرایط معمولی وقتی بخواهند اثری را خرید و فروش نمایند، به قیمت آن در حراج اشاره می نمایند.

این هنرمند نقاش درباره نحوه قیمت گذاری آثار هنری در حراج اظهار کرد: مشخص قیمت آثار هنری، متأثر از عوامل متعدد مالی، اجتماعی و سیاسی است. ممکن است اثری در یک حراج با قیمت گران به فروش برسد اما از نظر هنرشناسان قیمت بالایی نداشته باشد که این به شرایط روز بستگی دارد.

آغداشلو با تأکید بر لزوم افزایش حراج های هنری در ایران اضافه نمود: در کشوری مثل آمریکا نزدیک به 450 حراج و در انگلستان حدود 200 حراج مختلف برگزار می گردد، این در حالی است که در کشور ما تنها یک حراج هنری برگزار می گردد و این کافی نیست. بر همین اساس نه تنها حضور حراج تهران ضروری است بلکه باید با راه اندازی حراج های هنری متعدد، رقابت ایجاد کرد.

وی در ادامه درباره انتقادهایی که به این حراج در طول سال های گذشته انجام شده است، گفت: حراج تهران همه استانداردهای لازم در سطح حراج های بین المللی را داراست و بنابراین انتقادهایی که ممکن است به دیگر حراج های بین المللی وارد گردد، می تواند شامل حراج تهران نیز باشد.

این کارشناس آثار هنری درباره انتقادهایی که نسبت به سطح کیفی بعضی آثار این گونه حراج های هنری صورت می گیرد، بیان نمود: حراج های هنری با نمایشگاه های فاخر و دوسالانه های هنری متفاوتند و در همه حراج های بین المللی و معتبر جهان نیز ممکن است آثاری را انتخاب و عرضه نمایند که از نظر هنری برگزیده و درجه یک نباشد. همان طور که در حراج های کریستیز لندن و ساتبیز هم به همین شکل عمل می نمایند.

آغداشلو تأکید کرد: شرایط ارائه آثار در حراج، بستگی به شرایط زمانی دارد و باید دید در هر دوره، چه آثاری به حراج عرضه و با کدام سلیقه انتخاب می گردد که از این نظر ممکن است انتخاب ها چندان مطابق میل و نظر هنرشناسان نباشد.

وی اضافه نمود: با تورق کردن کاتالوگ حراج های معتبر جهان طی سال های مختلف، مشاهده خواهید کرد که بعضی سال ها، آثار بسیار خوبی به حراج عرضه شده و برگزارنمایندگان از میان این آثار خوب دست به انتخاب زده اند و بعضی سالها نیز آثار خوبی به حراج عرضه نشده است. بنابراین در حراج تهران نیز از این بابت تفاوتی دیده نمی گردد.

وی در ادامه با تأکید بر این که حراج هنری با بی ینال، آرتفر و بازار هنر کاملاً متفاوت است، یادآور شد: وجه مالی حراج های هنری پررنگ تر از وجه فرهنگی آنهاست و به همین دلیل از آثار هنری شناخته شده بیشتر استفاده می گردد؛ ضمن این که سلیقه انتخاب نمایندگان آثار و سیاست حراج نیز حائز اهمیت است.

این هنرمند نقاش توضیح داد: محل عرضه آثار هنری با کیفیت بالا، بی ینال ها و نمایشگاه های عظیم است. حتی در آرتفر و بازارهای هنری هم، کیفیت بالای آثار جزو اصول اولیه آن محسوب نمی گردد؛ به طور مثال در بازار هنری بازل یا لس آنجلس و دوبی توقع نداریم که آثار سطح بالایی را ببینیم. هر گالری دار در این بازارها، آثاری را مطابق با سلیقه خود عرضه می نماید و این قابل پذیرش است اما برای حراج هنری این یک تکلیف نیست، به این دلیل که کیفیت آثار بستگی به آثاری دارد که در آن سال به حراج عرضه می گردد. ممکن است حراج در یک دوره بهترین آثار یک هنرمند را عرضه کند و در دوره بعدی بهترین آثار او به حراج عرضه نگردد؛ چرا که ممکن است دارندگان این آثار علاقه ای به عرضه آن ها نداشته باشند؛ بنابراین ممکن است حراج به سمت آثار درجه دو از هنرمندان شناخته شده کشیده گردد.

این هنرمند نقاش که آثارش در حراج های مختلف بین المللی خرید و فروش می گردد، درباره احتمال بالا بردن قیمت کاذب برای یک اثر در حراج ها شرح داد: این مسئله در همه حراج های معتبر جهان نیز ممکن است رخ دهد اما کسانی که دست به چنین کاری می زنند اگر بی گدار به آب بزنند ممکن است ناچار شوند که خودشان، اثری را که عرضه نموده اند، با قیمت بسیار بالاتر بخرند و سهم حراج گذار را هم بپردازند که این بسیار مضحک است. راهی برای جلوگیری از این اتفاق در حراج ها نیست چرا که ارتباطی با مسئولان حراج پیدا نمی نماید اما با توجه به این که تاریخ، بازار و سلیقه عمومی در مشخص قیمت آثار هنری مشخص نماینده هستند، بنابراین در درازمدت نمی توان بی دلیل قیمت هر اثری را بالا کشید. این گونه رفتارها نیز شاید در کوتاه مدت اثرگذار باشد اما در درازمدت نمی تواند دوام داشته باشد.

وی همچنین یادآور شد: انتقادها همواره به همه حراج ها در همه جای جهان انجام شده و می گیرد و حراج تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسانی که اتهامی را متوجه حراج تهران می نمایند، باید بتوانند برای این اتهامات خود دلیل و مدرک قانونی ارائه نمایند.

آغداشلو توضیح داد: در حسن اجرای حراج تهران از نظر استانداردهای بین المللی نظیر شیوه عرضه کردن آثار، کاتالوگ و ... اشکالی وارد نیست و به نظر من ضروری است که هنرمندان، هنرشناسان و روزنامه نگاران درباره مکانیزم های برگزاری حراج هنری اطلاع رسانی نمایند و افکار عمومی را از چگونگی و کیفیت برگزاری یک حراج هنری مطلع نمایند.

خبرنگار: نسترن تابع جماعت

دبیر: پیوند مرزوقی

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 389

به "پیشنهاد آغداشلو برای راه پیدا نکردن آثار جعلی به حراجی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد آغداشلو برای راه پیدا نکردن آثار جعلی به حراجی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید