ویروس کرونا تا چه زمانی از بدن بیمار به دیگران سرایت می نماید؟

به گزارش سهندبلاگ، انتقال این ویروس و آلوده کردن دیگران توسط مبتلایان بیشتر در دوران به اصطلاح نهفتگی یا قبل از بروز علائم و در هفته اول بروز علائم بیماری کرونا اتفاق می افتد.

ویروس کرونا تا چه زمانی از بدن بیمار به دیگران سرایت می نماید؟

محققان آلمانی با مطالعه مبتلایان به کرونا دریافتند که ویروس کرونا در طول دوران نهفتگی و هفت روز اول ابتلا احتمال سرایت به دیگران دارد.

کوشش های گسترده ای برای مهار همه گیری بیماری کرونا در سراسر دنیا انجام می گردد، اما وقتی بیماران در اوج توانایی انتقال این ویروس به دیگران هستند پزشکان متوجه ابتلای بیمار به ویروس کرونا می شوند. افراد آلوده به ویروس SARS-CoV-2 که باعث بروز این بیماری می گردد قبل و بعد از بروز علائم، مبتلا و انتقال دهنده این ویروس هستند.

اما یک مطالعه جدید بر روی 9 نفر که به این ویروس در آلمان مبتلا شده اند، نشان می دهد که انتقال این ویروس و آلوده کردن دیگران توسط مبتلایان بیشتر در دوران به اصطلاح نهفتگی یا قبل از بروز علائم و در هفته اول بروز علائم بیماری کرونا اتفاق می افتد.

کلمنس وندنر، مدیر بخش بیماری های عفونی کلینیک شوآبینگ مونیخ و همکارانش در طول تحقیقات خود متوجه شده اند که در بینی و گلوی مبتلایان به کرونا هزاران میلیون ویروس ایجاد می گردد که تقریباً 1000 برابر بیشتر از مقدار ویروس های فراوری شده در بدن بیماران مبتلایان به سارس است. حجم سنگین و بسیار زیاد ویروس ها ممکن است دلیل اصلی عفونی شدن بسیار زیاد ویروس کرونا باشد.

دانشمندان این 9 نفر را مدتی پس از ابتلا به ویروس کرونا شناسایی نموده اند، اما با اطمینان نمی دانند که این بیماران چه زمانی مبتلا شده اند. با این حال هشت روز پس از بروز علائم کرونا، محققان هنوز هم می توانستند ماده ژنتیکی ویروس کرونا را در بدن آن ها تشخیص دهند، اما دیگر خبری از وجود ویروس های عفونی در بدن بیماران نبود.

وندنر می گوید این نشانه آن است که پادتن های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن هر ویروسی که یک هفته پس از بروز علائم از سلول خارج گردد را می کُشد.

این مطالعه نکته مهمی را روشن می نماید. علی خان، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا در اوما ها می گوید یافتن ماده ژنتیکی ویروس کرونا یا تکه های ویروس در بدن بیمار نمی تواند تضمین کند که ویروس زنده یا عفونی است.

او می گوید: بعضی از اخبار دلسرد نماینده اند، زیرا وقتی شما به شکل نهفته یا خفیف بیمار هستید و علائم کرونا به تازگی خود را نشان داده اند، ویروس کاملاً زیادی در بدن شما ایجاد شده است و این شرح می دهد که چرا ما شاهد انتقال بسیار زیاد و سریع این ویروس در کشور های مختلف هستیم.

سیستم ایمنی بدن کرونا را از بین می برد.

اما خبر های دلگرم نماینده نیز وجود دارد. خان می گوید که تعداد ویروس های عفونی پس از فراوری پادتن از سوی بدن تقریبا به صفر می گردد به این معنا که بعد از گذشت حدوداً 10 روز پس از بروز علائم کرونا، احتمالاً دیگر افراد را آلوده نخواهید کرد.

مطالعات دیگر نشان می دهند که افراد مبتلا به عفونت های بسیار خفیف یا بدون نشانه، ویروس را در اندازه بسیار کمی انتقال می دهند و به احتمال زیاد دیگران مبتلا به موارد شدیدتر و عفونت نمی شوند.

وندنر و همکارانش 9 بیمار را هر روز صبح در طول مدت بستری در بیمارستان، با جمع آوری نمونه خون، ادرار، مدفوع، مخاط بینی و بزاق گلو و خلط سرفه هایشان تحت نظر داشتند. وندنر در این باره می گوید که ما به همراه بیماران یاد می گرفتیم که شرایط چگونه است، زیرا نمی دانستیم بهترین و ایمن ترین زمان برای ترخیص آن ها چه وقتی خواهد بود.

مقدار بسیار زیاد ویروس های جمع شده در بینی و گلو بیمار مبتلا به کرونا باعث عفونت سریع و زودهنگام در بدن آنان می گردد. یافته های محققان نشان می دهدکه هر چقدر عفونت بیشتر پیشرفت می نماید، احتمال نفوذ عفونت به ریه ها بالا می رود.

این تیم تحقیقاتی هرگز شواهدی از ویروس موجود در خون یا ادرار مبتلایان پیدا ننموده است و جمع آوری این نمونه ها از 23 بیمار مبتلا به کووید-19 که اکنون در بیمارستان تحت مداوا هستند متوقف شده است. محققان وجود ماده ژنتیکی ویروسی را در مدفوع تشخیص داده اند، اما هیچ ویروس عفونی در آن وجود ندارد. این نشان می دهد که ویروس کرونا به وسیله مدفوع از بدن دفع نمی گردد و گسترش نمی یابد.

مبتلایان طعم هیچ چیز را نمی فهمند

نشانه های کرونا در این 9 بیمار مورد آنالیز قرار گرفته این بوده که اکثرا سرفه می کردند، اما تنها 2 نفر تب داشتند که شایع ترین علامت گزارش شده برای کرونا در مطالعات دیگر است. اغلب علائم در این مبتلایان خفیف بوده و در یک نفر هرگز هیچ نشانه ای بروز نکرد. تنها یک بیمار به وخامت حال و ذات الریه شدید دچار شد.

2 نفر از این 9 نفر در ناحیه بینی دچار سرمازدگی شدند که قبلاً به عنوان یک نشانه نادر کرونا گزارش شده بود. 4 نفر دیگر دچار اختلال در بینی شدند و گفته بودند که نمی توانند چیزی را بو نمایند و مزه نمایند.

وندنر در این باره می گوید: در تمام بیماران ما این بیماری بهبود یافت و ویروس به تدریج از بین رفت، اما دوره آن 2 هفته طول کشید و این اتفاق کمی آزاردهنده بود. آن ها می توانستند هر غذا و خوراکی را که می خواستند سفارش بدهند، اما نمی توانستند طعم و بوی غذایشان را تشخیص بدهند و بچشند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرادید
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 7482

به "ویروس کرونا تا چه زمانی از بدن بیمار به دیگران سرایت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا تا چه زمانی از بدن بیمار به دیگران سرایت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید