مردم نگران ابتلا به نیوکسل پرندگان نباشند

به گزارش سهندبلاگ، مهسا مرادی -کرمانشاه-خبرنگار:نیوکاسل یکی از این بیماریهای فصلی شایع در بین پرندگان است و ویروس آن در تمام فصول سال ممکن است به پرندگان منتقل گردد و آنها را مبتلا کند.

مردم نگران ابتلا به نیوکسل پرندگان نباشند

دکتر محمد حسین نظری دامپزشک کرمانشاهی در تبادل نظر با خبرنگاران درباره بیماری نیوکاسل پرندگان می گوید: این بیماری که به نام نیوکاسل نامگذاری شده یک بیماری ویروسی واگیردار بسیار خطرناک و در عین حال کشنده است که منشا آن ویروس پارامیکسو است. این ویروس برای اولین بار در طیور مبتلا درشهر نیوکاسل انگلستان مشاهده شد و به همین دلیل به بیماری نیوکاسل پرندگان شهرت یافت و امروزه در تمام کشورهای دنیا وجود دارد. نیوکاسل عامل مرگ و میر طیور بویژه طیور دانه خوار و حشره خواراست که البته تحت کنترل درآمده است. با روش هایی از جمله واکسیناسیون می توان مانع ابتلای طیور و درصورت ابتلا با انهدام لاشه های مبتلا مانع از شیوع این بیماری شد.

وی عواملی از قبیل هوا، آب و خوراک آلوده، کود بستر آلوده، رفت و آمد افراد، انتقال لاشه های آلوده توسط حیوانات و ... را سبب اشاعه بیماری در منطقه می داند و می¬افزاید: یکی از دلایل شیوع این بیماری هوا است که مبارزه با آن بسیار سخت است. ویروس این بیماری می تواند ازطریق باد، گرد و غبار به راحتی کیلومترها مسافت را طی نموده و به دیگر مناطق منتقل گردد.

  • انواع بیماری

نظری به شناسایی چهار نوع گوارشی، عصبی، تنفسی و چشمی این بیماری اشاره می نماید و می گوید: در همه انواع این بیماری سیستم گوارش، اعصاب، تنفسی و چشم درگیر و مورد حمله قرار می گیرد. در بسیاری از موارد گاهی دو یا سه نوع آن توأم در یک واحد دامداری قابل مشاهده است.

این دامپزشک کرمانشاهی می گوید: این بیماری براساس شدت ابتلا به سه فرم آرام، میانه و شدید دسته بندی می گردد. در نوع شدید، زمان ابتلا حداقل یک ساعت و حداکثر یک روز است که در صورت ابتلا هیچ اقدام درمانی نمی توان انجام داد اما در نوع های آرام و میانه که شدت بیماری کمتر است ممکن است پرنده مبتلا حداکثر تا پنج روز زنده بماند. بنابراین می توان درمان حمایتی از قبیل تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن بوسیله خوراندن ویتامین ها به طیور، پاکسازی محل نگهداری به شکل هوایی و زمینی، تنظیم نوع خوراک پرنده ها وعلاوه بر موارد ذکر شده واکسیناسیون منظم در چند نوبت انجام داد.

با بیان اینکه واکسن های نیوکاسل به دو دسته واکسن زنده و کشته تقسیم می گردد، اضافه می نماید:واکسن زنده واکسنی است که به صورت خوراکی، چشمی، اسپری و شناور مصرف می گردد. واکسن کشته واکسنی است که به صورت تزریق عضلانی و زیرجلدی مورد استفاده قرار می گیرد. با انجام به موقع و منظم واکسیناسیون، آنتی بادی در بدن پرنده ایجاد می گردد و پرنده در مقابل بیماری مصون می گردد و درصد مرگ و میر در آنها به حداقل می رسد.

نظری با اشاره به نگرانی مردم در رابطه با بیماری¬های مختلف طیور اضافه می¬کند: این بیماری چندان قابل سرایت به انسان نیست و موارد رخ داده طی سالهای گذشته مربوط به دامپزشکانی است که با پرنده های بیمار و لاشه های مبتلا سر و کار داشته اند که در آنها یک نوع چشمی این بیماری مشاهده شده است، بنابراین افراد غیر دامپزشک در معرض ابتلا به این بیماری نیستند. با رعایت نکات بهداشتی از سوی مصرف کننده تا زمانی که تخم و گوشت پرنده ها به صورت خام مورد استفاده قرار نگیرد هیچ منع مصرفی برای استفاده کنندگان وجود ندارد.

  • بیماری نود ساله

علیرضا حیدری مسئول مبارزه با بیماری های طیور اداره دامپزشکی استان کرمانشاه در این رابطه می گوید: بیماری نیوکاسل طیور یک بیماری ویروسی است که از نود سال پیش در کشور وجود داشته و طیور به این بیماری مقاوم هستند اما چنانچه واحدهای صنعتی از مدیریت بهداشتی و امنیت زیستی خوبی بهره مند نباشند حتی طیور با وجود بهترین واکسیناسیون هم به این بیماری مبتلا می شوند. این ویروس به راحتی به وسیله حشرات، حیوانات، وسایل نقلیه، افراد و حتی لباس و کفش آنها به داخل مزرعه سالم منتقل می گردد. امنیت زیستی شامل 39 تا 40 آیتم است که باید توسط مدیریت هر مرغداری به طورکامل رعایت گردد تا بیماری از بیرون وارد مزرعه نگردد.

حیدری درباره شیوع همه ساله این بیماری می¬افزاید: شیوع این بیماری بستگی به تراکم واحدهای صنعتی دارد. هرچه تعداد طیور واحدها بیشتر، به تبع آن خسارات وارد شده بر طیور مبتلا افزایش می یابد. به عنوان مثال در سال 92، 27کانون مورد حمله نیوکاسل قرار گرفتند که این آمار در سال گذشته به 4کانون کاهش یافت.

وی ادامه می دهد: درحال حاضر 9کانون نیوکاسل در واحدهای صنعتی استان شناسایی و ثبت شده که از این 9 کانون 2 واحد در کرمانشاه، 2واحد در سنقر و 3 واحد در صحنه قرار دارند. از جمع این واحدها 50 درصد دچار تلفات شدند که به یاری صندوق بیمه آنها را معدوم سازی کردیم.

به گفته مسئول مبارزه با بیماری های طیور اداره دامپزشکی استان کرمانشاه، معدوم سازی به شکل دفن بهداشتی صورت می گیرد که به این منظور گودال های عمیقی به میزان حجم طیور تلف شده حفر می گردد و لاشه های مبتلا توسط گونی به داخل گودال ها منتقل شده و پس از سوزاندن با آهک و خاک سطح گودال ها پوشانده می گردد و انتها محیط درگیر عاری از هرگونه ویروس خواهد شد.

وی اضافه می نماید: روند جوجه ریزی واحدهای صنعتی نسبت به سالهای گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده است. با توجه به ارتباط مستقیم افزایش تقاضا و به دنبال آن بالا رفتن عرضه، در 6ماه نخست سال گذشته 11میلیون جوجه در 4کانون داشتیم اما سال جاری شاهد 15میلیون جوجه در 8کانون هستیم که از این 15میلیون جوجه، تلفات ناشی از نیوکاسل به 100هزار طیور نرسید.

  • پوشش واکسیناسیون

وی به اقدامات پیشگیرانه اداره دامپزشکی اشاره می نماید و می گوید: سال جاری سازمان دامپزشکی برای اولین بار روستاهای اطراف را پوشش واکسیناسیون داده است بطوریکه واکسن های مورد احتیاج طیور را توسط اکیپ و به صورت رایگان به طیور روستایی خورانده و از این طریق ویروس جدید جایگزین ویروس آلوده می گردد. تاکنون توانسته ایم 700هزار قطعه طیور روستایی را از این طریق واکسینه کنیم. حیدری در سرانجام می افزاید: نیوکاسل بیماری مشترکی نیست و برای انسان مسئله ای ایجاد نمی نماید. این اطمینان خاطر را به هم استانی های عزیز می دهم که هیچکدام از واحدهای صنعتی تخم گذار دچار نیوکاسل نیستند و برای تخم مرغ هیچ منع مصرفی ندارد. در رابطه با طیور گوشتی هم در صورتی که لاشه ها تب دار نباشند مصرف گوشت آنها هیچ مسئله ای ندارد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 4838

به "مردم نگران ابتلا به نیوکسل پرندگان نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم نگران ابتلا به نیوکسل پرندگان نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید