ظرفیت مغفول گردشگری در قم

به گزارش سهندبلاگ، نرجس السادات فقیه- نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم:صنعت گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی در عصر حاضر است. آمار سازمان های بین المللی و مطالعات علمی نشان می دهد صنعت گردشگری، رتبه اول درآمد کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.

ظرفیت مغفول گردشگری در قم

از جمله ویژگی های گردشگری کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد زیاد است. صنعتی که ظرفیت آن به وفور در قم یافت می شود. استان قم از مناطق جهانگردی زیارتی و مذهبی مهم ایران بوده و یکی از قطب های بزرگ توسعه توریسم مذهبی کشور به شمار می آید. این استان با دارا بودن حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و نیز سایر بقاع متبرکه توان بالایی در جذب گردشگران بسیاری از سراسر کشور و جهان دارد و دارای 12 منطقه نمونه گردشگری نیز هست. همچنین استان قم درگذشته در راستا راه ابریشم بوده و در عصر حاضر نیز شاهراه ارتباطی بسیاری از شهرهای ایران برای گذر و رسیدن به پایتخت است.

وجود جاذبه های تاریخی متعدد از جمله کاروانسراهای بسیار مانند مادر کاروانسراهای ایران، کاروانسرای دیرگچین از دیگر جاذبه های این استان است. وجود جاذبه های کمتر شناخته شده طبیعی مانند تالاب حوض سلطان مشهور به آیینه کویری ایران، منطقه حفاظت شده پلنگ دره، ییلاق های قم مانند ارتفاعات کهک و کهندان، تالاب بهشت معصومه(بهشت پرندگان شکاری)، تالاب مره و همچنین گنبد نمکی قم که به تازگی به عنوان نخستین اثر طبیعی میراث فرهنگی قم به ثبت رسیده است، فرصت بی نظیری برای جذب گردشگر ایجاد کرده است. از این روست که بالابردن ظرفیت پذیرش نیروی کار در صنعت گردشگری راهی مطمئن برای ایجاد زمینه ورود گردشگران مذهبی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی و در پناه آن ایجاد فرصت های شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در رسته های متفاوت شغلی در رابطه با صنعت گردشگری است. گردشگری به ازای هر دلار درآمد حاصله اشتغال بیشتری نسبت به سایر بخش ها ایجاد می کند. بنابراین توسعه بخش گردشگری برای کاهش بیکاری سیاست مطلوبی است.

استان قم به دلیل نقش خاصی که در جذب گردشگران مذهبی در کشور و حتی منطقه دارد، نیازمند برنامه ریزی دقیق و ویژه ای برای ساماندهی ورود زائران و گردشگران است که بتوان از توان و ظرفیت های آن برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی استان استفاده کرد. ورود میلیونی زائران و گردشگران به استان قم می تواند آثار بسیار شگرفی در شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت های شغلی، ایجاد منابع درآمدی، بازار و بازاریابی، سرمایه گذاری، تبادل فرهنگی اجتماعی و... داشته باشد. البته نباید فراموش کرد که جذب زائران و گردشگران در گرو تأمین خدمات مورد نیاز آنها و ایجاد زیرساخت ها، تجهیزات و تأسیسات و سرمایه گذاری کافی در این زمینه ها است.

از این رو، بررسی آثار سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بر اشتغال و تولید استان مسأله ای است که نیاز به مطالعه وسیع تر دارد. روستاهای استان قم دارای ویژگی های منحصر به فرد با شرایط آب و هوایی مناسب هستند که با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، قابلیت تبدیل شدن به مقاصد گردشگری را دارند. اقامتگاه های بوم گردی مکان مناسبی برای عرضه محصولات و تولیدات صنایع دستی، غذاهای محلی و ترویج آداب و رسوم محلی است که باعث فعالیت اقتصادی و کاهش ورود جمعیت به مناطق شهری می شود. بوم گردی ظرفیت بالای گردشگری استان قم و کشور محسوب می شود. از جمله ویژگی های خاص این شکل از گردشگری ایجاد اشتغال برای جوامع محلی با حداقل سرمایه است.

درگیرکردن جوامع محلی و ایجاد معیشت جایگزین برای آنها سبب کمتر شدن فشار به منابع طبیعی و درنهایت منجر به ایجاد توسعه پایدار می شود. صنعت گردشگری، علم استفاده از فرصت ها و خلق فرصت های جدید است. این فرصت ها در نتیجۀ تغییر و تحولات جهانی متکی بر انسان و درآمد و نیازهای او ایجاد می شود. در این صنعت، همیشه مدیران و کارشناسان خلاق می توانند از فرصت ها استفاده کنند و فرصت های جدیدی را برای اشتغال بخش دست اندرکار صنعت گردشگری و سرمایه گذران این بخش ایجاد کنند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 2804

به "ظرفیت مغفول گردشگری در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت مغفول گردشگری در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید