تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت،مشکل ساز شد

به گزارش سهندبلاگ، عبدالهاشم حسن نیا در گفت وگو با خبرنگاران درباره توزیع قیر به پیمانکاران طرف قرارداد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از ابتدای سال تا کنون حدود 170 هزار تن قیر دریافت نموده ایم و پیش بینی می کنیم اگر قیر به طور مرتب توزیع گردد پتانسیل آن را داریم که 100 تا 150 تن دیگر تا سرانجام سال جاری دریافت کنیم.

تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت،مشکل ساز شد

وی با اشاره به نوسان مداوم قیمت قیر اضافه کرد: این اتفاق، پیمانکاران ما را دچار مشکل می نماید؛ چون اگرچه زمان تحویل قیرها فصلی است، اما روش محاسبه نرخ تعدیل آنها ماه به ماه تغییر می نماید. از همین رو ما انتظار داریم نرخ تعدیل قیر نیز به صورت 3 یا 6 ماهه با پیمانکاران پروژه های تعمیر و نگهداری راه ها محاسبه گردد.

حسن نیا درباره تفاوت بالای نرخ تعدیل قیر در هر ماه که با پیمانکاران محاسبه می گردد، یادآور شد: این تفاوت ها بسیار بالاست؛ به گونه ای که در یک ماه، هر تن قیر با پیمانکار 3 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه می گردد در حالی که نرخ تعدیل آن در ماه قبل از آن با پیمانکار 2 میلیون و 800 هزار تومان برای هر تن قیر محاسبه شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: شاخص تعدیل نرخ قیر، کل قراردادهای پیمانکاری را حتی در زمان آنالیز اسناد مناقصه ها نیز دچار مشکل می نماید؛ با این حال، اینکه قیر به وسیله بورس کالا توزیع گردد یا خیر، برای ما فرقی ندارد؛ اما توقع داریم قیمت قیرهایی که در هر فصل در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهند، حداقل در هر بازه سه ماهه ثابت باشد تا شاخص های تعدیل نرخ قیر را که با پیمانکاران محاسبه می کنیم قابل تنظیم باشد. ضمن اینکه پیمانکاران هم باید بتوانند برنامه ریزی نمایند در یک فصل با قیری که قیمت ثابت دارد، کار نمایند.

معاون وزیر راه درباره نحوه واگذاری قیر برای دستگاه های تابعه وزارت راه گفت: قیرها به وزارت راه و شهرسازی داده می گردد آنها نیز بر اساس میزان مصرف میان دستگاه های مصرف نماینده قیر شامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سازمان راهداری و روکش راه روستایی توزیع می نمایند. البته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به وجود 150 هزار کیلومتر آزادراه، راه اصلی و روستایی در کشور، بزرگترین مصرف نماینده قیر است.

وی تأکید کرد: در کوشش هستیم سهمیه قیر بیشتری دریافت کنیم تا مسائل فنی بخشی از راه های اصلی، آزادراهی و بزرگراهی را تا پیش از تعطیلات نوروزی و بخشی را نیز پس از ایام عید سال 98 تعمیر و برطرف کنیم.

حسن نیا در مورد وجود رانتهایی که در توزیع قیر وجود دارد و بعضی از پیمانکاران پروژه های راهسازی، قیر رایگان را در بازار آزاد به فروش می رسانند، توضیح داد: برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، حواله های قیر را فقط به پروژه هایی می دهیم که اعتبار اجرای آنها تأمین شده باشد. ادارات کل راهداری استانها موظف به کنترل نحوه توزیع قیر هستند اما با توجه به اتفاقاتی که در بخش قیر اتفاق افتاده، سعی می کنیم کنترل ها را افزایش دهیم.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 513

به "تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت،مشکل ساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص قیر فقط به پروژه های بودجه دار، نوسان قیمت،مشکل ساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید