تبلیغات ایرانی که در خارج جرم است

به گزارش وبلاگ خبر، منوچهر اکبرلو منتقد و کارشناس فرهنگی ضمن انتقاد از محتوا و فرم بعضی از تبلیغات بازرگانی در تلویزیون با حضور بچه ها، تاکید نمود که اصول تربیتی و روانشناختی، قربانی اقتصادمداری در سیما شده است.

تبلیغات ایرانی که در خارج جرم است

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ خبر، منوچهر اکبرلو منتقد سینما و تلویزیون در مصاحبه با مهر درباره حضور بچه ها در تبلیغات تلویزیونی به برخی از اصول روانشناسی و استانداردهای رسانه ای اشاره و بیان نمود: در اصول روانشناسی آمده است کودکی که به سن تکلیف نرسیده، نباید عرضه گردد و بخشی از این عرضه شدن می تواند به همین حضور در تبلیغات تلویزیونی اشاره داشته باشد .

وی ادامه داد: تبلیغات بازرگانی ذاتاً با غلو و بزرگ نمایی و تخیل همراه است و رسالت سازنده تبلیعات این است که کالا را فراتر از آنچه هست به تصویر بکشد تا بتواند در مقابل شرکت های تبلیغاتی کالای خود را به فروش برساند و برای همین می تواند آسیب زا باشد .

زیر پاگذاشتن اصول ابتدایی تبلیغات

اکبرلو که زمانی هم در ساخت تیزرهای تبلیغاتی فعالیت داشته است، درباره رعایت نشدن برخی اصول تبلیغاتی برای بچه ها در صداوسیما مطرح کرد: زمانی آئین نامه های داخلی تبلیغات در تلویزیون کاربرد داشت و براساس آن عمل می شد اما متأسفانه حدود یک دهه است که مسائل مالی و درامدزایی به شدت همه سیاست گذاری های تلویزیون را تحت شعاع قرار داده است از جمله اصل مهم و ساده ای که در استانداردهای جهانی هم وجود دارد و شما نمی بینید که به طور مثال کودکی به تنهایی کالایی را خریداری کند و یا با شخص غریبه حرف بزند و یا حتی از کسی به رایگان کالایی را دریافت کند .

وی اضافه نمود: بسیاری از تعرض ها و سو استفاده ها از در نظر نگرفتن همین آموزش ها برای بچه ها صورت می گیرد؛ آموزش هایی که در خانواده و مدرسه به کودک ارائه می گردد اما در تلویزیون و با تبلیغات نقض می گردد .

اکبرلو اضافه نمود: تاسف بار این است که آیین نامه های این اصول وجود دارد هم در سایت وزارت ارشاد و هم در دستورالعمل های تبلیغاتی و جزء به جزء این موارد نوشته شده است .

این فعال رسانه ای با اشاره به یک تجربه تشریح کرد: ما چند سال پیش می خواستیم تیزری تبلیغاتی بسازیم و موظف بودیم به آییننامه های موجود مراجعه کنیم و براساس آیین نامه کار ما ممیزی می شد، اما الان این ممیزی ها اعمال نمی گردد و همانطور که گفتم اقتصادمداری و درآمدزایی باعث شده تلویزیون از خیلی از اصولی که خود به آنها معتقد بود هم عدول نمایند؛ اصولی که تازه بسیاری معتقدند از استانداردهای جهانی عقب است و باید به روز گردد اما صداوسیما از همین ها هم عقب گرد داشته است .

وی ادامه داد: این اصول چیزی نیست که من شخصاً با عقل ممیزی خود با آن ها مخالف باشم بلکه اصولی روان شناسی است که ما در مدرسه به بچه ها خود می آموزیم و بعد کودک وقتی در تلویزیون و به کرات می بیند این اصول برایش نقض می گردد .

فشار کارشناسان برای حذف تبلیغات از شبکه کودک

اکبرلو از حذف تبلیغات از شبکه کودک به عنوان یک اتفاق خوب یاد کرد و گفت: آش آنقدر شور شد که خبر می رسد شبکه پویا در کوشش است تبلیغات را حذف کند و معین است که حداقل فشار در آنجا از حیث کارشناسان مذهبی، روان شناسی و خانواده ها بیشتر است. اما هنوز که هنوز است این فرهنگ وجود ندارد که بچه ها به تفکیک برنامه ها را تماشا نمایند و آنها هم با والدین خود به تماشای همه برنامه ها وحتی پیغام های بازرگانی تلویزیون در سایر شبکه ها می نشینند .

وی در ادامه درباره تاثیرپذیری بچه ها از فضای شاد و ریتمیک تبلیغات بازرگانی تلویزیون توضیح داد: از آنجایی که تبلیغات برای مخاطب عام ساخته می گردد و کمتر قرار است فکورانه باشد و احتیاج به تامل داشته باشد بیشتر روی افراد عام و مخصوصاً بچه ها تاثیر می گذارد. مثلاً در تبلیغات و بنرهای شهری آن هایی پیروز هستند که غیرمستقیم تر حرف بزنند اما در تلویزیون چون هزینه تبلیغات به صورت ثانیه ای محاسبه می گردد به شکل مستقیم تری آگهی ها طراحی می شوند. در تبلیغات مستقیم همه چیز غلوآمیز شادتر و رنگارنگ تر دیده می گردد و ممکن است برای کودک هم بدآموزی داشته باشد .

تاکید روی خانه بزرگ تر، مکان های شیک تر

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به ویژگی های جامعه اسلامی ایران تاکید نمود: در جامعه ما روی سبک زندگی تبلیغ می گردد اما فضای حاکم بر آگهی ها، نوع رابطه ها، پوشش آدم ها و… سبک زندگی موردنظر جامعه ما را زیر سوال می برد و با موسیقی و آدم های شاد، نوعی سبک زندگی دیگر را با موضوع مصرف گرایی عرضه می نماید که روی خانه بزرگ تر، مکان های شیک تر و ادم هایی که گویی دغدغه هایی جدی ندارند تاکید می نماید .

اکبرلو تاکید نمود: ممکن است این اتفاق هدف اصلی و نیت سازندگان تبلیغات هم نباشد اما مخاطب بدون اینکه مطلع و متوجه باشد تحت تاثیر این سبک زندگی قرار می گیرد که به طور مثال برای سبک زندگی شادتر باید فلان وسیله را خریداری کنید .

تعجب از آگهی های بازرگانی ایرانی برای خارجی ها

وی در خاتمه گفت: این افراط و بی توجهی کمتر در طراحی تبلیغاتی دیگر کشورها وجود دارد و سعی دارند نظام تبلیغاتی براساس ارزش های آن ها باشد و اگر کسی تخطی کند طبق ضوابط با آن ها برخورد می گردد. خرید و فروش محصول توسط کودک و ترویج او به این کار نوعی جرم است به طور مثال برخی از دوستان من در کشورهای خارجی وقتی برخی از آگهی های صداوسیما را می بینند تعجب می نمایند و می گویند که در کشورهای اروپایی همین تبلیغات جرم تلقی می گردد !

منبع:فارس

،

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تبلیغات ایرانی که در خارج جرم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغات ایرانی که در خارج جرم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید