اقدامات عمرانی در قلب تاریخی اردبیل

به گزارش سهندبلاگ، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:عالی قاپو را می توان قلب شهر اردبیل نامید آن هم در حالی که با اقدامات اخیر شهرداری، پیاده راه احداث شده در این منطقه مورد استقبال بسیاری از شهروندان اردبیلی و البته بعضی کسبه قرار گرفته است.

اقدامات عمرانی در قلب تاریخی اردبیل

تاریخ این محله در مرکز شهر و در جوار بقعه شیخ صفی اردبیلی حرفی برای گفتن نمی گذارد. این محله به عنوان یکی از محلات شش گانه اردبیل در مراسم مذهبی همواره محل تجمع و توجه شهروندان اردبیل است و با احداث شهیدگاه و پیاده راه عالی قاپو در این روزهای تابستانی بیش از پیش مورد توجه گردشگران و شهروندان قرار گرفته است. محله عالی قاپو در حد فاصل چهارراه امام خمینی(ره) و میدان قیام از یک سو و بازار و چهارراه باغمیشه از سوی دیگر واقع شده است.

در خیابان اصلی این محله اغلب مغازه هایی دیده می شوند که حلوای سیاه یا عسل و سوغاتی می فروشند. محوطه بقعه شیخ صفی نیز محل تهیه سوغاتی های صنایع دستی است. همچنین، راه اندازی نگارخانه خطایی در این محله باعث حضور بیشتر هنرمندان و هنردوستان در عالی قاپو شده است. این روزها شهروندان هنگام غروب قدم زدن در این فضای آرامش بخش را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب می نمایند.

  • رونق عالی قاپو؛ از گذشته تاکنون

علی پورجم یکی شهروندان اردبیلی می گوید: عالی قاپو همواره رونق داشته و بعد از احداث پیاده راه هم جذابیت خاصی برای شهروندان پیدا نموده است. این مساله را می توان در افزایش مراجعه شهروندان اردبیلی به همراه خانواده هایشان به این منطقه دید. اما کسبه این خیابان درباره اقدامات اجرا شده در آن نظرات متفاوتی دارند. عده ای معتقدند احداث پیاده راه باعث کسادی بازارشان شده است و عده ای دیگر می گویند کسادی ربطی به پیاده راه ندارد و همه مشاغل در همه خیابان ها دچار آن شده اند.

شهرام رفیعی از کسبه جوان این محل می گوید: مغازه دارها باید بتوانند در شغل خود نوآوری داشته باشند. عالی قاپو در ذهن مردم اردبیل همواره ماندگار است و مردم چه با خودرو و چه پیاده در این محل حضور پیدا می نمایند. احداث پیاده راه باعث شده است سرعت عبور شهروندان از این محل کندتر گردد که می تواند عاملی برای جذب مشتری باشد.

فضای معنوی عالی قاپو فرحناز اسدپور یکی از بانوان اردبیلی که در سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) این محله در حال روشن کردن شمع است، می گوید: در همه روزها و مراسم مذهبی - چه روز شهادت ائمه(ع) و چه میلاد آنها - به سقاخانه می آیم و حضور در این محل برایم آرامش بخش است. وی ادامه می دهد: سقاخانه عالی قاپو به نوعی میعادگاه عاشقان اهل بیت(ع) است. این حضور در شهر اردبیل برای گردشگرانی که اینجا می آیند بسیار جذاب است و آنها را هم لحظاتی غرق معنویت می نماید.

رضا عدلخواه دیگر شهروند اردبیلی به نبود پارکینگ اشاره می نماید و می گوید: عالی قاپو ظرفیت های زیادی برای حضور شهروندان و گردشگران دارد. بسیاری از مردم با وسیله نقلیه شخصی به این محل مراجعه می نمایند و باید در محلی نزدیک آن، جایی برای پارک کردن خودروهایشان داشته باشند. حالا که عالی قاپو به پیاده راه تبدیل شده است، باید مکانی هم برای پارکینگ در نظر گرفته گردد تا شهروندان بدون دردسر و دغدغه جای پارک و با خیال راحت به این منطقه مراجعه نمایند.

تغییر نام بدون سنخیت زبانیاکثر شهروندان اردبیلی و گردشگران حاضر در منطقه از احداث پیاده راه احساس خوشایندی دارند و این مساله تاثیر قابل توجهی بر مراجعه مکرر آنها به خیابان گذاشته است، اما بعضی هم به نکات جالب دیگری اشاره می نمایند و آنها را از معایب موجود می دانند. کیکاووس رحمتی یکی از شهروندان علاقه مند به پژوهش های ادبی می گوید: این محله در گویش مردم شهر عالاقاپی نامیده می گردد و به لحاظ تاریخی نیز این عنوان درست است. عالا به معنای بزرگ و قاپی به معنای در است که در گذشته در این محل وجود داشته است. اما مسئولان به اشتباه این اسم را عالی قاپو جا انداخته اند که هیچ سنخیتی با تاریخ و زبان این شهر ندارد. گفتنی است سردر عالی قاپو در این محله و عمارت عالی قاپو در اصفهان، انتقال مقر حکومت را در عهد صفویه از اردبیل به تبریز و سپس قزوین و اصفهان به خوبی نشان می دهد؛ شهرهایی که اشتراکاتشان در گذر زمان گم نمی گردد.

برنامه بازسازی شهرداریمعاون عمرانی شهردار اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران درباره برنامه های اجرا شده در این منطقه و دیگر طرح های در دست اجرا اظهار می نماید: عالی قاپو به دلیل تاریخی بودن پروژه های خاص خود را می طلبد و دست شهرداری برای اجرای پروژه های عمرانی در این محله همانند دیگر محله ها و شهرک های تازه تاسیس باز نیست.

رجب شمس می افزاید: طرح شهرداری برای بازسازی این محله شامل یک طرح 10 هکتاری بین بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و مصلی است. احداث شهیدگاه و پیاده راه از جمله بخش های این طرح بود که اجرا شد؛ طرحی که با استقبال شهروندان هم همراه شده است. وی می گوید: در بازسازی محله عالی قاپو باید فاکتورهای زیادی مانند تاریخی بودن، گردشگرپذیری و محل کسب و کار بودن مورد توجه قرار بگیرد و ما در اجرای پروژه و مبلمان شهری سعی می کنیم این فاکتورها را آنالیز کنیم. شمس در خصوص نبود پارکینگ بیان می نماید: پارکینگی در ابتدای کوچه اسماعیل بیگ در جوار محله عالی قاپو وجود دارد، اما ظرفیت آن محدود است. نیازمند مشارکت بخش خصوصی برای احداث پارکینگ هستیم و حمایت های لازم در صورت وجود سرمایه گذار بخش خصوصی انجام خواهد شد.

  • ممنوعیت عبور خودرو برای حفاظت بافت تاریخی

امروزه، به دلیل محدود بودن زمان، شهروندان تردد با خودرو را برای دسترسی به محل مورد نظرشان ترجیح می دهند. اما کارشناسان مرمت و معماری معتقدند در محل های تاریخی به ویژه بقعه شیخ صفی که ثبت جهانی شده است، عبور حجم سنگین خودروها به بافت تاریخی صدمه وارد می نماید و احداث پیاده راه را می توان راه چاره مناسبی برای جلوگیری از این آسیب ها مطرح کرد. گفتنی است در گذشته مسجد قدیمی عالی قاپو به دلیل قرارگیری در جهت خیابان تخریب و مسجد جایگزین آن در زمینی به مساحت 1900 متر مربع و با اعتباری بیش از یک میلیارد و 530 میلیون تومان در طول 3 سال در 2 طبقه از سوی سازمان میراث فرهنگی استان اردبیل به شیوه معماری اسلامی دوره صفوی ساخته و 15 تیر سال 90 بهره برداری شد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3231

به "اقدامات عمرانی در قلب تاریخی اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات عمرانی در قلب تاریخی اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید