اعتراض ژاپنی ها به ممنوع شدن عینک زدن زنان در محل کار

به گزارش سهندبلاگ، عینک زدن زنان ژاپنی در محل کار پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه برخی شرکت ها به کارکنان زن گفته اند عینک های خود را بردارند، به موضوعی بحث انگیز بدل شده است.

اعتراض ژاپنی ها به ممنوع شدن عینک زدن زنان در محل کار

به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی چند رسانه محلی در ژاپن می گویند بعضی از شرکت ها زدن عینک را برای کارکنان زنشان به دلایل گوناگون ممنوع نموده اند. از جمله گزارش شده است که بعضی از فروشگاه های زنجیره ای از فروشندگانشان زنشان خواسته اند عینک هایشان را بردارند چرا که به آنها ظاهری سرد می دهد.

این موضوع باعث بحث های داغی در رسانه های اجتماعی ژاپن درباره قواعد پوشش و وضعیت زنان در محل های کار شده است. شرکت ها در صنایع متفاوت دلایل متفاوتی را برای ممنوع کردن عینک زنان اعلام نموده اند، از دلایل ایمنی در کارکنان خطوط هوایی گرفته تا دادن امکان به خریداران در بخش زیبایی فروشگاه ها برای دیدن نمونه آرایش روی صورت دستیاران فروش.

هنوز روشن نیست که این به اصطلاح ممنوعیت بر اساس خط مشی های شرکت ها است یا صرفا یک روند اجتماعی پذیرفته شده در این محل های کار است. اما به هر حال این گزارش ها بحث داغی را ردر رسانه ها اجتماعی برانگیخته است. هشتگ عینک ممنوع است در رسانه های در ژاپن پرطرفدار شده و توئیت های بسیاری درباره آن ارسال شده است.

کومیکو نموتو، استاد جامعه شناسی در دانشگاه مطالعات خارجی دانشگاه کیوتو می گوید مردم در ژاپن به سیاست های قدیمی و منسوخ شده واکنش نشان می دهند. او می گوید: دلایلی که برای ممنوع کردن عینک زدن زنان ذکر شده است واقعا بی معنی هستند. موضوع کاملا به تبعیض جنسیتی مربوط است. به گفته او این گزارش ها طرز تفکر کهنه و سنتی ژاپنی را بازتاب می دهند.

چندی پیش اجبار به پوشیدن کفش های پاشنه بلند نیز برای کارمندان زن در ژاپن بحث برانگیز شده بود.

  • اعتراض زنان ژاپنی علیه کفش پاشنه بلند

یومی ایشیکاوا، بازیگر و نویسنده ژاپنی اخیرا پس از آنکه برای کار کردن در یک سالن ترحیم مجبور به پوشیدن کفش های پاشنه بلند شد، نامه سرگشاده ای برای خاتمه دادن به این قواعد پوشش منتشر کرد. درخواست او هواداران زیادی را به خود جلب کرد و به جریانی قوی در رسانه های اجتماعی تبدیل شد. کنشگران در این زمینه می گویند هنگام درخواست استخدام برای شغل در ژاپن پوشیدن کفش پاشنه بلند از جمله ضروریات شغلی است.

به گفته پروفسور نمو زنان عمدتا بر اساس ظاهرشان قضاوت می شوند و دست کم این سیاست های شرکت ها چنین پیامی را به زنان می دهند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 5270

به "اعتراض ژاپنی ها به ممنوع شدن عینک زدن زنان در محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض ژاپنی ها به ممنوع شدن عینک زدن زنان در محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید