احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله در استان مرکزی

به گزارش سهندبلاگ، بیش از 40 نفر از اهالی روستای برجک در استان مرکزی فعالیت خود را در هنر سفالگری بدون چرخ گرد، شروع کردند و اداره کل میراث فرهنگی این استان نیز در راستای اهداف حمایتی خود در حال تجهیز کارگاه، تهیه کوره و مواد اولیه مورد احتیاج برای این هنرمندان بومی است.

احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله در استان مرکزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی این اداره کل، امروز یکشنبه 7 مرداد 97 با اعلام این خبر، گفت: بدون شک صنایع بومی و دستی هر منطقه، یکی از افتخارات اهالی آن منطقه است و نوع و روش آفرینش این آثار ریشه در آداب و عادات، رسوم و سنن و اعتقادات مردم منطقه دارد. این میراث های فرهنگی و هنری که در طول سال ها به نسل های آینده منتقل شده دارای ارزش والای معنوی با تکیه بر هنر و خلاقیت نسل ها بنا شده است.

او اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی عزمی پایدار در احیا و حفظ این میراث هنری دارد و به همین دلیل از هنرمندانی که در جهت احیای هنرهای درحال فراموشی گام بر می دارند حمایت می نماید.

قاسم کاظمی اضافه کرد: در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حمایت از کارگاه ها و به طور خاص رشته های رو به فراموشی همانند سفالگری روستای برجک بخش کمره شهرستان خمین با همکاری دهیاری و بخشداری و هنرمند بومی آن منطقه وارد عمل و پیروز به گسترش دوباره این هنر بین اهالی منطقه شده است.

او در ادامه گفت: در این روش خاص با یاری یک خانم 75 ساله، دانش و روش ساخت سفال بدون چرخ گَرد در منطقه گسترش داده شد و بیش از 40 نفر از اهالی فعالیت خود را در این رشته شروع کردند.

کاظمی توضیح داد: اداره کل میراث فرهنگی نیز در راستای اهداف حمایتی در حال تجهیز کارگاه ها، تهیه کوره و مواد اولیه برای این هنرمندان بومی است. همچنین در ساخت این سفال ها روش ساخت به همان روش سنتی و بومی در پیش گرفته شده به طوری که صفر تا صد این رشته همانند گذشته در همین روستا انجام می گردد.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اعلام نمود: این ظروف سفالی با استفاده از موی بز برای استحکام ظروف و بدون استفاده از چرخ گرد سفالگری و بدست هنرمند شکل گرفته و بعد از پخت در کوره برای استفاده در طبخ غذا و پخت نان، تهیه ماست و نگهداری ترشیجات و همچنین دیگر موارد مصرفی به کار گرفته می گردد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: sahandblog.ir شناسه مطلب: 3097

به "احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای هنر سفالگری بدون چرخ گرد توسط بانوی 75ساله در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید